niet doemdenken maar vooruit kijken

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs
22-08-2012

Deze aanhef zag ik de laatste tijd diverse malen langskomen bij columnisten, commentatoren en andere stuurlui aan de wal van de Nederlandse detailhandel! Ik schaar mijzelf daar vandaag bij!

Ook ik vind dat winkeliers in moeilijke tijden niet bij de pakken moeten neerzitten, maar energiek aan hun toekomst moeten bouwen. Maar dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben er van overtuigd dat winkeliers hard werken en het hun klanten naar de zin willen maken. Maar als de winkel stil blijft omdat er te weinig bezoekers zijn, die ook nog eens minder besteden, ja dan moet je wel stevig in je schoenen staan om niet te gaan somberen.

Toch zijn er nog steeds volop kansen om als winkelier succesvol te zijn. Ook in branches waar de omzetten stevig onder druk staan zijn er bedrijven die goed rendabel blijven, die zelfs groeien. Dat zijn degenen die zich onderscheiden met hun productaanbod, omdat ze net die artikelen en merken aanbieden die nu aantrekkelijk zijn voor hun klanten, en die weten te combineren met interessante prijzen. Verder zijn zij gemakkelijk bereikbaar, zowel digitaal als fysiek, en geven je als klant het gevoel dat ze net dat stapje harder voor je lopen dan hun collega’s.

Internet verkopen zijn voor winkeliers een bedreiging. Er vloeit ongezien omzet weg naar “onzichtbare” winkels. En jouw winkel wordt ook nog gebruikt als showroom: klanten komen er zich oriënteren, maar kopen daarna bij die internetwinkelier die lagere prijzen biedt omdat hij minder kosten hoeft te maken! Jouw merkleveranciers zouden je daartegen moeten beschermen, maar doen dat lang niet altijd!

Internet verkopen bieden echter ook een enorme kans. Als jouw website zo goed is dat je klanten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, ze ook nog echt geholpen worden bij het keuzeproces, en er van overtuigd kunnen worden dat ze de beste deal hebben, dan wordt je marktgebied plotseling veel groter dan het was. De goede naam van je winkelbedrijf reikt dan ineens veel verder dan de markt die je tot nu toe kon bedienen. Lokale winkeliers worden daardoor ineens regionale of zelfs landelijke spelers. De fysieke vestigingsplaats is geen beperking meer. Klanten kunnen kopen zonder in je winkel te komen, of juist heel gericht als ze weten dat de reis de moeite waard is.

Vooruit kijken betekent dus dat je er aan werkt om met de P van Plaats, die decennialang een van de peilers van de marketingmix van de winkelier was (locatie, locatie, locatie), een nieuwe dimensie te bieden. Je bent altijd open, 24/7 direct bereikbaar, terwijl de fysieke winkel veel meer een promotionele en service lading krijgt.