doe maar gewoon

Jan Kessels - Uit het vak retail consultants
28-04-2009

Toen ik, lang geleden, als directeur binnenkwam bij de HEMA was een van de motto’s van het bedrijf: “Het gewone ongewoon goed doen”. Bedoeld werd dat de HEMA zich richtte op gewone dingen voor dagelijks gebruik voor gewone mensen, maar dat wel bijzonder goed en verrassend wilde doen. Goede kwaliteit, maar ook goede vormgeving en goede service. Zij is daarin uitstekend geslaagd, gezien de loftuitingen die de formule alom ten deel vallen. Het interessante is echter dat de HEMA helemaal niet zo gewoon is! In binnen- en buitenland zijn er maar weinig formules die zo strak, zo gestyleerd en zo innovatief zijn. En ook in de huidige tijd doen ze het goed.

Het is een uitdaging voor elk winkelbedrijf om een voldoende breed aanbod te hebben dat veel mensen aanspreekt, dat volume verkopen oplevert, en toch nieuw en verrassend te zijn. Niet alleen maar met een artikel, een categorie, maar voortdurend over de breedte van het assortiment aan producten en diensten. Niet slechts de modetrends te volgen, maar echte vernieuwing door te voeren. Dat is een keuze die je als leiding maakt, en die in de uitvoering veel inspanning vraagt. Je moet inkopers er van overtuigen en helpen om nieuwe artikelen uit te proberen, en toch hun omzet- en marge doelstellingen te halen. Je moet vestigingen overhalen niet alleen maar bestsellers op de schappen te zetten, maar ook nieuwe artikelen met onzekere omzetten voldoende aandacht te geven. Ongewone categorieën een plek in de winkel te geven. En je moet snel willen reageren, zowel bij succes als bij falen.

Consumenten blijken momenteel de hand op de knip te houden, alleen te kopen wat écht noodzakelijk is. Zij zijn minder bereid om te experimenteren. Maar zij zijn ook in de markt om op een slimme manier hun leven prettiger en beter betaalbaar te maken. Willen best geld uitgeven aan producten en diensten die beter en niet duurder zijn dan wat zij nu gebruiken. Leiders van winkelbedrijven moeten dus extra creatief, alert en ook moedig zijn om innovatie in hun producten- en dienstenaanbod te brengen. Zich verdiepen in hun klanten en in hun uitgesproken en ook niet uitgesproken wensen. Sterke leiders zijn bereid te experimenteren en risico’s te nemen. Zij durven keuzes te maken bij het saneren van slowsellers. Ze willen “zekere” verkoop opgeven voor “misschien succesvol”.

Leiders die dat goed doen maken hun onderneming sterker. Nu, maar zeker in de toekomst. Zij durven het aan om het gewone goed te doen, maar vooral ook om ongewone stappen te zetten. Ze ondernemen!