Pagina: 1 2 3 4

kassa is koning

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Toen ik jaren geleden naar de business school ging was ik een betrekkelijke leek op het gebied van ondernemingsfinanciering. Dat ben ik nog, maar ik heb er wel een aantal basisregels geleerd. De belangrijkste kwamen meteen in de eerste les: de principes van financiering zijn eenvoudig, namelijk: “Neem goede investeringsbeslissingen en zorg dat er altijd voldoende liquide middelen zijn”. Vraag […]

margemix

|

Jan Kessels - uit het vak retail consultants

Bouwmarkten kiezen voor een prijzenslag kopte het FD op 15 maart. De bestedingen staan onder druk, de concurrentie is hevig. Door achterblijvende bestedingen en nieuwe toetreders moeten bedrijven vechten voor omzet, marktaandeel en behoud van rendement. Echte verdringingsconcurrentie dus!

Als de omzet onder druk staat gaan bedrijven natuurlijk allereerst op de kosten sturen. De stofkam komt tevoorschijn en als de omzet […]

wie doet wat hij altijd deed

|

J.M. Kessels - uit het vak Retail Insight

BoColumn Management Wie doet wat hij altijd deed….. ….zal krijgen wat hij altijd kreeg. Deze zin uit de zogenaamde leercirkel gebruik ik nog al eens bij ondernemingen die veranderingen moeten doorvoeren. Omdat de resultaten terug lopen, de marktpositie onder druk staat of omdat ze last hebben van nieuwe concurrenten.

De meeste mensen willen best veranderen. Maar ze zijn bang om dingen […]

doorgeschoven ellende

|

Jan Kessels - Uit het vak Retail Insight

De wet van de doorgeschoven ellende luidt dat mensen trachten problemen zoveel mogelijk op het bordje van een ander te leggen. Daarmee willen zij hun eigen overlast of schade beperken.

Welnu, in deze economisch zware tijden zie je alom het doorschuiven van ellende. Degenen die de meeste macht hebben schuiven het meeste door. Winkelbedrijven hebben de mond vol van samenwerking en […]

doe maar gewoon

|

Jan Kessels - Uit het vak retail consultants

Toen ik, lang geleden, als directeur binnenkwam bij de HEMA was een van de motto’s van het bedrijf: “Het gewone ongewoon goed doen”. Bedoeld werd dat de HEMA zich richtte op gewone dingen voor dagelijks gebruik voor gewone mensen, maar dat wel bijzonder goed en verrassend wilde doen. Goede kwaliteit, maar ook goede vormgeving en goede service. Zij is daarin […]

motivatie

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Snijden in de kosten is niet leuk, maar noodzakelijk als omzet en marge achter blijven bij de prognoses. Er moeten vervelende beslissingen worden genomen, moeilijke keuzes worden gemaakt. Geen tijd voor leuke dingen, niet alleen letten op de kleintjes, maar ingrijpen in de bedrijfsvoering.

De baas heeft zorgen, maar ook de medewerkers hebben het zwaar: vacatures worden niet vervuld, er komen […]

levensverhalen moet je managen

|

Jan Kessels - uit het vak retail consultants

Deze zomer heb ik een lange fietstrektocht door Europa gemaakt. In zo’n periode zie je tientallen hotels en restaurants van binnen. Grotere, tot ketens behorende formules en kleinere zelfstandigen. Jonge ondernemers die met veel enthousiasme een bloeiend bestaan opbouwen. Ondernemers van middelbare leeftijd die óf uitstralen dat ze het gemaakt hebben, óf dat het leven een sleur is. En natuurlijk […]

folders

|

Jan Kessels - uit het vak retail consultants

Verbaast U zich ook zo over de stapels papier die in Uw brievenbus vallen? De post natuurlijk, met altijd weer een blauwe envelop ertussen. De kranten en tijdschriften, de huis aan huis bladen en de in plastic verpakte stapels met folders. Van de supermarkten wekelijks, de bouwmarkten en tuincentra tweewekelijks en de keuken- en woonwinkels zo’n beetje maandelijks.

Ik heb geen […]

Pagina: 1 2 3 4