Pagina: 1 2 3 4

c&a blijft gewoon c&a

|

goed gevoel

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Begin oktober had ik de gelegenheid een aantal dagen winkels te kijken in Chicago en omgeving. Dit keer was ik er vooral in geïnteresseerd te zien hoe winkels in Amerikaanse stads- en winkelcentra de concurrentie van het internetwinkelen bestrijden. Want dat cybershopping inmiddels een steeds grotere bedreiging voor fysieke winkels vormt blijkt wel uit de detailhandelscijfers van de afgelopen jaren: […]

de laatste meter

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Directeuren en managers van bedrijven hebben als belangrijke taak de koers van het bedrijf te bepalen en de manier waarop deze wordt gerealiseerd. Ze moeten zorgen voor een gezonde organisatie, de juiste investeringsbeslissingen nemen en er op toezien dat er voldoende geld in kas is om de rekeningen te kunnen blijven betalen.

De meeste directies kwijten zich serieus en nauwgezet van […]

het gemak van thuis winkelen

|

Winkelgedrag wordt gedreven door gebrek aan geld en gebrek aan tijd. Mensen hebben meer wensen dan centen en komen voortdurend tijd tekort. Wij worstelen voortdurend met de verhouding tussen werk en vrije tijd, tussen huishouden en sociale verplichtingen, tussen moeten en genieten. Vrijwel iedereen heeft tijdstress. Geen wonder dat het winkelbezoek onder druk staat. De centra van grotere steden tellen […]

tijd en geld

|

Jan Kessels

Vandaag, een doordeweekse dag, heb ik even een paar uur de tijd om winkels te kijken in het centrum van Rotterdam. Een goed en compact winkelgebied met supraregionale aantrekkingskracht. Niet zo sfeervol als Maastricht of Den Bosch, niet zo gevarieerd als Amsterdam, maar prima om een beeld van het Nederlandse winkellandschap te krijgen. Een steeds beter beeld, want het gebied […]

reputatie relatie rendement

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Onlangs organiseerden wij met de adviseurs van uit het vak een bijeenkomst over sociale media. Aanwezig waren managers van winkelbedrijven die er nog niet mee werken en ook een aantal die zowel geslaagde als mislukte aanpakken wilden delen.

Voor veel winkeliers zijn sociale media alwéér een nieuwe vorm van communicatie. De vragen waren: wat moeten we er mee, moeten we er […]

winkelmerken rukken op

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

In een vorige column schreef ik over de winkelmerken die oprukken. Bij onze reis naar Canada zagen we het prachtige voorbeeld van President’s Choice, eigen merk van supermarktketen Loblaw, dat zich in kwaliteit positioneert boven de A-merken tegen dezelfde of iets lagere prijs. En we zagen er The Home Depot en Wal*Mart die niet aan winkelmerken doen en Lowe’s dat […]

na regen komt zonneschijn

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Ondanks veel sneeuw en gladheid zijn de eindejaarsverkopen niet onbevredigend geweest, hoor ik van diverse winkelbedrijven. Daarmee was 2010 een beter jaar dan 2009, maar zijn we met de omzetten nog niet terug op het niveau van 2007. Ondanks alle onzekerheden, politiek en financieel, lijkt het consumentenvertrouwen zich echter positief te ontwikkelen. Hier en daar hoor je dan ook dat […]

winkels kijken

|

Jan Kessels - uit het vak retail consultants

Recent was ik met een aantal bouwmarktondernemers en hun management winkels kijken. Er waren oudere, in het vak vergrijsde, gearriveerde ondernemers bij, soms met hun opvolger, en jongeren die net gestart waren. Een gemêleerd gezelschap!

Samen winkels bezoeken is een genot. Je kijkt met elkaar, praat, overlegt en debatteert over wat je ziet. Niet alleen leer je met elkaars ogen te […]

Pagina: 1 2 3 4