tijd en geld

Jan Kessels
12-05-2011

Vandaag, een doordeweekse dag, heb ik even een paar uur de tijd om winkels te kijken in het centrum van Rotterdam. Een goed en compact winkelgebied met supraregionale aantrekkingskracht. Niet zo sfeervol als Maastricht of Den Bosch, niet zo gevarieerd als Amsterdam, maar prima om een beeld van het Nederlandse winkellandschap te krijgen. Een steeds beter beeld, want het gebied is aantrekkelijker gemaakt en er zijn meer bijzondere formules te vinden. Daarmee doet Rotterdam wat het moet doen: de consument verleiden en vermaken met een gevarieerd aanbod van winkels, horeca en cultuur.

Consumenten worden in hun koopgedrag vooral gedreven door geld en tijd. Ze hebben meer wensen dan centen, en ze komen altijd tijd tekort. Winkelen moet ingepast worden in een druk leven waarin werk en gezin, verplichtingen en vermaak voortdurend met elkaar concurreren. De drukke consument wendt zich gemakkelijk tot het internet, want daar kun je 24/7 alles vinden wat je wilt. Bestellen gaat simpel en snel. Vaak heb je het gezochte product de volgende dag zelfs al in huis. Geen wonder dat de groei van de internet verkopen zo spectaculair is. En die zal nog wel even door gaan, want gemak dient de mens. Bovendien is het dikwijls nog goedkoper ook, want internetbedrijven hebben minder kosten dan winkels met hun huren, personeel en voorraden. Online is er ook nog meer keuze, want internetshops kunnen assortimenten veel breder aanbieden dan in een fysieke winkel mogelijk is.

Gaan door internet de winkelcentra verdwijnen? Geen sprake van! Kijk op deze zonnige dag maar eens naar al die mensen die slenteren, kijken, voelen, passen, proeven, kortom beleven. Voor hen is het genieten, hoewel het ook vermoeiend is. Daarom zijn de terrassen vol en beleeft men zichtbaar plezier aan de geneugten des levens. Winkels blijven nodig, soms voor snel en efficiënt inkopen (ik moet het nú hebben), maar vaker nog voor de beleving, de ervaring. Winkeliers moeten dus zorgen voor méér dan spullen in een prettige omgeving. Ze moeten verrassen, inspireren, helpen bij het kiezen en vriendelijk en attent ingaan op al je vragen.

Winkelgebieden moeten eveneens goed bereikbaar, schoon, veilig en aangenaam zijn, met afwisseling, inspiratie en beleving. Gemeenten en winkeliers moeten de handen ineen slaan om consumenten er toe over te halen om vaak, vaker te komen. Omdat klanten er tijd en geld kunnen besparen, maar vooral om hun leven interessanter en aangenamer te maken!