Pagina: 1 2 3 4

​Stop het wheel-of-retailing!

|

Door Jan Kessels - Partner bij uit het vak

In een artikel over de vooruitzichten voor en door retailers citeert RetailWatching de prognose van de Rabobank, die stelde: ‘Veel retailers hebben de crisis overleefd, maar onvoldoende geanticipeerd op het veranderende consumentengedrag. Deze retailers hebben nog een grote uitdaging voor de boeg op gebied van online activiteit, onderscheidend vermogen en een goede klantbediening’.

Lopende door winkelgebieden de afgelopen dagen om de […]

Winkelen in Japan is een feest

|

Door Jan Kessels - Partner bij uit het vak

Winkelen in Japan is een feest. De winkels zijn luxe, prachtig gepresenteerd, verzorgd en glimmend schoon. De service die ze er geven vind je nergens anders. Er zijn centra met een eigen subcultuur en traditie. Maar van de nieuwste technologische ontwikkelingen in afrekenen, bevoorrading en klantenrelaties is weinig te zien.

Met een groep van ruim twintig winkeliers, toeleveranciers, architecten en adviseurs […]

de Bijenkorf lijdt aan bloedarmoede

|

Jan Kessels - Partner bij uit het vak

Warenhuizen zijn beleveniswinkels, waar consumenten een breed assortiment mode, accessoires, cosmetica, wonen en andere “lifestyle” producten vinden. Ze bieden diverse typen horeca waar je kunt afspreken, koffie kunt drinken, kunt lunchen, lezen en converseren. Het zijn ontmoetingsplaatsen waar klanten zich prettig en veilig voelen.

De Bijenkorf vervult de rol van beleveniswinkel met verve. Er is een uitgebreid scala aan merken, van […]

mall of scandinavia

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Afgelopen week ontving ik een email van de SSM, het platform van vastgoedmanagers in de retail over de Mall of the Netherlands in Leidsenhage. Naar aanleiding van de enthousiaste verhalen van Unibail Rodamco over hun voorbeeld, The Mall of Scandinavia in Stockholm, gaat de SSM in oktober een studiereis organiseren. Toevallig waren wij dit weekeinde in Stockholm. Daarom even een […]

wat retailers kunnen leren van de ondergang van v&d

|

Door Jan Kessels - Voormalig directeur V&D, de Bijenkorf en HEMA

Van 1968 tot 1988 werkte ik voor de Bijenkorf. In die periode ging dat warenhuis door een enorm veranderingsproces. Eerst zijn de informatiesystemen gemoderniseerd en werd de goederenstroom gecentraliseerd. Vervolgens werden de winkels aangepakt, zowel in assortimenten als in inrichting en sfeer. Artikelgroepen die geen bijdrage leverden aan het resultaat (food, elektronica) of aan het imago (stoffen, handwerkartikelen, tuinmeubelen) werden […]

shopper market

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Gaat de klantenreis naar verre oorden of blijven we dicht bij huis?

Klanten oriënteren zich voor een grotere aankoop meestal uitgebreid. Ze kijken naar de verschillende kenmerken, functies en voordelen van artikelen. Zij zoeken naar de beste koop en de beste prijs, naar het gewenste niveau van mode en kwaliteit. En ze vragen zich af of ze bij die winkelier wel […]

eendracht maakt merkmacht

|

Jan Kessels - uit het vak retail adviseurs

Voor zelfstandige ondernemers brengt samenwerking in een franchise formule, via een vorm van coöperatie of als vrijwillig filiaalbedrijf grote voordelen met zich mee. Er wordt een bekend merk gecreëerd, er is meer inkoopmacht en er kunnen werkzaamheden worden uitbesteed die efficiënter gezamenlijk kunnen worden gedaan. Verder is er ook nog het overleg en de kennis- en ervaringsuitwisseling met gelijkgestemden.

Natuurlijk […]

big data: winkeliers kunnen hun klanten veel beter kennen!

|

Doris Kruijt en Jan Kessels

“Loyaliteit is gebrek aan beter!” is een oud winkeliers gezegde: de klant blijft klant bij je totdat hij een beter aanbod vindt. Aanbod in de breedste zin: beter product, prijs, service, meer gemak of een prettiger winkel.

In deze tijden van druk op de bestedingen hebben winkeliers veel baat bij trouwe klanten. Maar klanten hebben steeds minder neiging om trouw te […]

klantenreis

|

Jan Kessels - Uit het vak retail adviseurs

Voor een grotere aankoop oriënteren consumenten zich uitgebreid. Zij moeten er achter komen wat ze mooi vinden, wat in de mode is, wat de mogelijkheden voor gebruik zijn, welk budget zij voor de aankoop moeten vrijmaken. Zij kijken dus zowel met hun gevoel als met hun verstand naar een toekomstige aankoop.
Dat oriënteren gebeurde heel lang door het lezen van advertenties […]

Pagina: 1 2 3 4